کاسبی سعودی‌ها از زائران در ماه رمضان سفر زمینی عتبات ارزان می‌شود حجت‌الاسلام انصاریان: کسانی که ارباب‌رجوع را ناچار به رشوه‌دادن می‌کنند، دین‌فروش هستند برگزاری محفل معنوی «دختران رضوی» در ایام نوروز ۱۴۰۴ در حرم امام‌رضا(ع) کتاب «پژوهش‌های فقهی در مسائل زنان و خانواده» روانه بازار شد تقدیر از قرارگاه مرکزی راهیان نور بسیج وزارت نفت اوقات شرعی امروز مشهد (یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۳) + دعای روز هشتم ماه رمضان همکاری اندیشکده راهبردی اربعین، پژوهشگاه شهید سلیمانی و دانشگاه امام صادق (ع) با کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین لزوم توجه به وضعیت نمازخانه‌ها در هتل‌ها و سایر واحد‌های اقامتی انتصاب حامد شاکرنژاد به عنوان سفیر قرآنی ایران جزئیات برنامه‌های قرآنی حرم امام‌رضا(ع) در ماه رمضان و نوروز ۱۴۰۴ ۲۰۰ نسخه از قرآن‌های منسوب به ائمه (ع) در موزه‌های دنیا نگهداری می‌شود پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت روز کانون‌های فرهنگی هنری مساجد حافظ کل قرآن کریم: نمایشگاه قرآن مشهد فرصتی برای تبادل تجربیات میان قاریان جهان اسلام است «درس‌هایی از قرآن» با حضور حجت‌الاسلام قرائتی در حرم امام‌رضا(ع) برگزار می‌شود سر قرار نوکری امام رئوف (ع) ارزش و پاداش تحصیل حسن خلق در ماه مبارک رمضان آیات قرآن، روشنی‌بخش شب‌های رمضان بهاران در بهشت برگزاری ویژه‌برنامه «هوای حرم» در ماه رمضان ۱۴۰۳ + عکس
سرخط خبرها

انسان و تعادل یافتگی شخصیت

  • کد خبر: ۱۸۶۶۱۸
  • ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
انسان و تعادل یافتگی شخصیت
قرآن آن گاه که انسان را می‌ستاید، او را برتر از فرشته معرفی می‌کند (بقره/ ۳۱) و هنگامی که انسان را نکوهش می‌کند، او را پست‌تر از چارپایان‌ می‌خواند (اعراف/۱۷۹).

انسان در میان موجودات عالم آفرینش، داستانی شگفت و شخصیتی پیچیده دارد؛ به طوری که در قرآن، هم مدح و ستایش شده است و هم مذمت و نکوهش. قرآن آن گاه که انسان را می‌ستاید، او را برتر از فرشته معرفی می‌کند (بقره/ ۳۱) و هنگامی که انسان را نکوهش می‌کند، او را پست‌تر از چارپایان‌ می‌خواند (اعراف/۱۷۹). این از آن رو ست که انسان موجودی دوسرشتی است؛ نیمی از وجودش نور و ستودنی و نیم دیگرش ظلمت و نکوهیدنی.

به همین دلیل است که او می‌تواند با تکیه بر بُعد نورانی اش، استعداد‌های مثبت خویش را از قوه به فعل برساند و با تزکیه و تربیت نفس، شخصیت خود را بالنده و متعادل سازد؛ همچنان که می‌تواند با تکیه بر بُعد ظلمانی اش، کمالات وجودی خویش را منکوب سازد و شخصیتی ناسالم از خود به نمایش بگذارد (شمس/ ۹ و ۱۰)؛ اما اینکه تعادل یافتگی شخصیت چیست، باید گفت: کسی به این صفت اخلاقی نائل می‌شود که بتواند استعداد‌ها و توانایی‌های بالقوه اش را در زمینه‌های شناختی، عاطفی، روانی، اخلاق اجتماعی و معنوی همانند یک شجره طیبه به طور هماهنگ شکوفا سازد. افزون بر فیلسوفان، عارفان، عالمان اخلاق، روان شناسان و دیگر اندیشمندان و همه ادیان الهی این موضوع را از نظر دور نداشته و در این باره سخن‌ها گفته اند؛ اما آنچه در این نوشته کوتاه مد نظر است، شخصیت متعادل از نگاه قرآن است که باید دید قرآن درباره این نوع شخصیت چه نگاهی دارد.

قرآن کریم بستر حرکت تکاملی را «صراط مستقیم» نامیده است؛ همان راهی که نه به افراط گرایش دارد و نه به تفریط، نه به راست مایل است و نه به چپ. این همان است که امام علی (ع) در خطبه ۱۶ نهج البلاغه فرمود: الیمین و الشّمال مضلّه و الطّریق الوسطی هی الجادّۀ؛ بنابراین کسی که دور از هرگونه افراط و تفریط و انحراف به چپ و راست، به حرکت تعادلی خود ادامه دهد، از شخصیت متعادل برخوردار خواهد شد.

این شخصیت تعادل یافته است که نه مجذوب زرق و برق دنیا می‌شود و نه گرفتار رهبانیت. او نه اسیر گذشته خویش است و نه در حسرت آمال و آرزو‌های دست نایافتنی می‌سوزد. او افزون بر آنکه به خود می‌اندیشد و با خویشتن خویش رابطه‌ای پسندیده و متعادل دارد، از رابطه‌ای درست با خدا، هم نوعان و حتی طبیعت برخوردار است. گویاترین و کوتاه‌ترین تعبیر قرآنی برای این نوع شخصیت، تعبیر «رشدیافتگی» است.

«رُشد» بر وزن قُفل و «رَشَد» بر وزن فَرَس به معنای پیمودن راه صواب (مصباح المنیر/۲۲۷) و استقامت و ماندگاری در راه حق است (معجم مقاییس اللغه/۲/۳۹۸) و «راشد» و «رشید» به معنای کسی است که در راهی استوار قدم گذاشته است و آن را می‌پیماید (اساس البلاغه/ ۱۶۳). کلمه «رشد» و مشتقات آن مانند «یرشدون»، «راشدون»، «رشاد»، «رشید» و «مرشد» که نوزده بار در قرآن آمده اند، جز یک مورد که به رشد و بلوغ جسمانی اشاره دارد (نساء/۶)، دیگر موارد بر رشد و بلوغ معنوی دلالت دارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->